A la vora del riu: El Llobregat i la Séquia

Recorrerem la Séquia de Manresa des de la resclosa dels Manresans fins a Balsareny, explorant el naixement d’aquesta obra passejant pel bosc de ribera. Descobrirem la història, geologia i flora que envolten aquest canal medieval. Ens endinsarem en el fascinant passat de la resclosa i en el fenomen geològic excepcional de les “dames coiffées”. Una oportunitat única per explorar els secrets d’aquesta ruta hidràulica des de les seves arrels.

ODS (objectius de desenvolupament sostenible) que treballarem en aquesta activitat són:

3. Salut i benestar

4. Educació de qualitat

6. Aigua neta i sanejament

15. Vida terrestre

Tast d’aigua

Coneixerem a partir d’un tast científic, les propietats de l’aigua, i com de diferent pot resultar segons el seu origen i mineralització. I que la realitat és ben al contrari que l’afirmació que ens diu que l’aigua és incolora, inodora i que no té gust.

Experimentarem la diferència entre diferents tipus d’aigua i les seves propietats, coneixerem la procedència dels diferents tipus d’aigua que trobem al mercat i les seves característiques, com també aprendrem la importància de l’aigua potable i els processos fisicoquímics que experimenta abans de fer-la arribar a casa nostra.

 

Els ODS (objectius de desenvolupament sostenible) que treballarem en aquesta activitat són:

4. Educació de qualitat

6. Aigua neta i sanejament

 

 

Aigua i geologia

 

Farem un recorregut geològic des del Centre de Visitants del Geoparc de la Catalunya Central fins a la falla del Guix, a l’entorn de la Séquia a Sallent, on aprendrem sobre com s’ha generat el paisatge actual i quin paper hi ha tingut l’aigua.

En aquesta activitat coneixerem l’evolució del relleu i el paisatge, aprendrem sobre l’acció geològica de l’aigua, valorarem la importància de l’aigua per a l’ecosistema i la societat, coneixerem els diferents processos sedimentaris i observarem els efectes de la tectònica sobre el paisatge actual.

 

Els ODS (objectius de desenvolupament sostenible) que treballarem en aquesta activitat són:

3. Salut i benestar

4. Educació de qualitat

La dona al món industrial

Les dones sempre han treballat al món industrial, però durant molt de temps la seva important aportació va ser invisibilitzada. Us proposem mitjançant una visita i una sèrie d’activitats en clau de gènere comprendre millor el treball de la dona a la indústria històricament i a l’actualitat.

Aprendrem l’època de la industrialització en clau de gènere i ens plantejarem quina ha estat la realitat de la mà d’obra femenina a les fàbriques. També  descobrirem un dels llegats industrials més importants del país i entendrem la importància de preservar-lo.

 

Els ODS (objectius de desenvolupament sostenible) que treballarem en aquesta activitat són:

4. Educació de qualitat

5. Igualtat de gènere

 

STEAM: Bits, volts i ones, la màgia de les comunicacions

Com ha evolucionat la forma amb què ens comuniquem al llarg de la història? En aquesta activitat combinarem tecnologia, ciència, enginyeria i història. Repassarem la línia temporal dels grans invents que han fet que avui en dia ens comuniquem com ho fem. El telègraf, la ràdio, la televisió… com funcionen? Com van ajudar a la societat en aquell moment? Descobrirem això i molt més! Per acabar l’activitat ens posarem a la pell d’un comunicador del segle XIX i experimentarem les dificultats que suposava enviar missatges a llarga distància en aquella època.

Els ODS (objectius de desenvolupament sostenible) que treballarem en aquesta activitat són:

4. Educació de qualitat

9. Indústria, innovació i infraestructura

 

STEAM – La relació entre la S de Science i la M de Mathematics?

Les matemàtiques es troben per tot arreu, com mostrarem amb una breu introducció a l’exposició Les matemàtiques i la vida. Sabem que estan molt relacionades amb la tecnologia i l’enginyeria, però sovint es deixa de banda el paper que tenen en la química i la biologia, base de processos industrials i aplicacions bio-sanitàries.

L’activitat consisteix en una visita a l’exposició que posa de relleu les matemàtiques que s’utilitzen a la natura i a la salut, amb èmfasi en el perquè de les formes, les propietats que se’n deriven i les aplicacions mèdiques. També inclou una part pràctica que posarà a prova els participants, que necessitaran resoldre alguns enigmes.

Taller impulsat i assessorat/desenvolupat per la UPC Manresa

Continguts relacionats: STEAM, biologia, química, geologia, minerals, matemàtiques…

 

Els ODS (objectius de desenvolupament sostenible) que treballarem en aquesta activitat són:

4. Educació de qualitat

9. Indústria, innovació i infraestructura

15. Vida terrestre

 

STEAM – Quin paper juguen les matemàtiques a la societat?

Les matemàtiques es troben per tot arreu, com mostrarem amb una breu introducció a l’exposició.

Sabem que en la ciència i la tecnologia hi juguen un paper essencial, però potser no som tan conscients del paper que juguen a les ciències socials, a l’economia i a la política, per exemple.

L’activitat consisteix en una visita a l’exposició des del punt de vista humanista i sòcio-econòmic, i una part més pràctica per desenvolupar alguns d’aquests aspectes, en la que es plantejaran alguns enigmes per resoldre.

Taller impulsat i assessorat/desenvolupat per la UPC Manresa

Continguts relacionats: Història, geografia, economia i empresa, presa de decisions, comunicació, matemàtiques, ETC.

 

Els ODS (objectius de desenvolupament sostenible) que treballarem en aquesta activitat són:

4. Educació de qualitat

16. Pau, justícia i institucions solides

 

STEAM – Secret i seguretat: les matemàtiques que ens protegeixen

Les matemàtiques es troben per tot arreu, com mostrarem amb una breu introducció a l’exposició. Però en especial tenen molt a veure amb la seguretat i el secret, tan valorats avui en dia en tots els àmbits, en particular en el de les comunicacions digitals.

El taller girarà al voltant de com ens podem sentir segurs incloent activitats manipulatives adaptades als diferents nivells (des de Primària CM a ESO). Per començar, comprovarem com les formes geomètriques ens donen seguretat. Seguidament veurem com les matemàtiques són essencials en aquest món digitalitzat i ens protegeixen d’espies que volen interceptar missatges secrets.

Taller impulsat i assessorat/desenvolupat per la UPC Manresa

Continguts relacionats: STEAM, ciències socials, tecnologia, informàtica, etc.

 

Els ODS (objectius de desenvolupament sostenible) que treballarem en aquesta activitat són:

4. Educació de qualitat

16. Pau, justícia i institucions sòlides

 

STEAM – El cervell dels telers

A partir de l’estudi d’una veta, aprendrem que el codi binari serveix per donar ordres als telers. Treballant amb les costelles, les llançadores, les canilles i els fils prepararem el material per tal que el teler faci el dibuix que nosaltres volem. Posteriorment, dins de l’exposició de la Cinteria, veurem com treballen els telers.

Els objectius d’aquesta activitat son entendre i saber programar un codi binari senzill, veure la relació entre la programació dels telers i la dels ordinadors i veure a la pràctica el funcionament de codis binaris en els telers.

Activitat lligada al currículum de Tecnologia.

 

Els ODS (objectius de desenvolupament sostenible) que treballarem en aquesta activitat són:

4. Educació de qualitat

9. Indústria, innovació i infraestructures

 

Visita a la potabilitzadora de Manresa

Visitem les instal·lacions on es potabilitza l’aigua de consum humà de Manresa, que arriba a la ciutat des del Llobregat mitjançant la Sèquia i és embassada al llac artificial de l’Agulla.

La visita segueix el procés de tractament de l’aigua: reixes, decantació, filtres de sorra, cloració i dipòsits. Ens ajudem amb esquemes, fotografies i experimentació amb coagulant per veure com s’elimina el fang de l’aigua.

 

Els ODS (objectius de desenvolupament sostenible) que treballarem en aquesta activitat són:

4. Educació de qualitat

6. Aigua neta i sanejament

11. Ciutats i comunitats sostenibles

12. Consum i producció

 

 

Descobrim el Parc de l’Agulla

Fent ús de GPs aprendrem perquè i quan es va construir el Llac de l’Agulla, com es gestiona i quines són les seves funcions.

Treballarem en petits grups. Cada grup haurà de descobrir una part de la informació que aprendrem al llarg de l’activitat. Gràcies a diferents pistes que haurem de trobar orientant-nos amb els aparells GPS, cada grup treballarà la seva informació. Per acabar, posarem en comú el treball de cada grup tot exposant-lo a la resta de classe.

 

Els ODS (objectius de desenvolupament sostenible) que treballarem en aquesta activitat són:

4. Educació de qualitat

6. Aigua neta i sanejament

11. Ciutats i comunitats sostenibles

 

La vida en una gota d’aigua

Aquesta activitat permet una aproximació a la vida microscòpica a l’aigua dolça. L’aigua utilitzada per a l’observació dels microorganismes pot ser aigua d’un riu, aigua d’una bassa o aigua del Llac artificial de l’Agulla, un petit embassament d’aigua per al consum urbà situat al final de la Séquia.

L’activitat té dues parts:

• Al laboratori: utilitzem el microscopi i la lupa binocular per observar, identificar i conèixer els microorganismes aquàtics.

• A l’aula: utilitzem al programa informàtic Motic per captar imatges d’organismes d’aigua dolça, identificar-los i reconèixer les diferents parts del seu cos.

La metodologia i els materials utilitzats són vàlids per a l’estudi de la vida a qualsevol bassa, riu o riera.

Estacionalitat: Primavera i tardor

Els ODS (objectius de desenvolupament sostenible) que treballarem en aquesta activitat són:

4. Educació de qualitat

6. Aigua neta i sanejament

15. Vida terrestre