A la vora del riu: El Llobregat i la Séquia

Recorrerem la Séquia de Manresa des de la resclosa dels Manresans fins a Balsareny, explorant el naixement d’aquesta obra passejant pel bosc de ribera. Descobrirem la història, geologia i flora que envolten aquest canal medieval. Ens endinsarem en el fascinant passat de la resclosa i en el fenomen geològic excepcional de les “dames coiffées”. Una oportunitat única per explorar els secrets d’aquesta ruta hidràulica des de les seves arrels.

ODS (objectius de desenvolupament sostenible) que treballarem en aquesta activitat són:

3. Salut i benestar

4. Educació de qualitat

6. Aigua neta i sanejament

15. Vida terrestre

Aigua i geologia

 

Farem un recorregut geològic des del Centre de Visitants del Geoparc de la Catalunya Central fins a la falla del Guix, a l’entorn de la Séquia a Sallent, on aprendrem sobre com s’ha generat el paisatge actual i quin paper hi ha tingut l’aigua.

En aquesta activitat coneixerem l’evolució del relleu i el paisatge, aprendrem sobre l’acció geològica de l’aigua, valorarem la importància de l’aigua per a l’ecosistema i la societat, coneixerem els diferents processos sedimentaris i observarem els efectes de la tectònica sobre el paisatge actual.

 

Els ODS (objectius de desenvolupament sostenible) que treballarem en aquesta activitat són:

3. Salut i benestar

4. Educació de qualitat

Gimcana: Manresa sota els nostres peus!

Tot caminant per la ciutat podem veure indicis del pas d’aquesta sota els nostres peus! Després d’una petita activitat al museu, on identificarem els diferents elements, farem una ruta autoguiada per la ciutat de Manresa per tal de poder-los observar insitu. 

Coneixerem els principals elements de distribució d’aigua potable i clavegueram de la ciutat, conscienciarem la necessitat d’una bona xarxa de distribució i clavegueram per la nostra qualitat de vida i identificarem tot un seguit d’elements que ens indiquen el pas de l’aigua per sota els nostres peus.

Els ODS (objectius de desenvolupament sostenible) que treballarem en aquesta activitat són:

4. Educació de qualitat

6. Aigua neta i sanejament

11. Ciutats i comunitats sostenibles

12. Consum i producció

 

MuseuEscape

Resolgueu l’entrellat de tots els enigmes que us proposa en Josep Maria Llorenç, un cintaire jubilat que, abans de morir va deixar el seu llegat a qui aconseguís resoldre totes les proves. Aprendrem l’època de la industrialització a través del joc i ens posarem a prova per resoldre reptes i treballar en equip.

 

Els ODS (objectius de desenvolupament sostenible) que treballarem en aquesta activitat són:

4. Educació de qualitat

9. Indústria, innovació i infraestructures

11. Ciutats i comunitats sostenibles

 

 

 

La dona al món industrial

Les dones sempre han treballat al món industrial, però durant molt de temps la seva important aportació va ser invisibilitzada. Us proposem mitjançant una visita i una sèrie d’activitats en clau de gènere comprendre millor el treball de la dona a la indústria històricament i a l’actualitat.

Aprendrem l’època de la industrialització en clau de gènere i ens plantejarem quina ha estat la realitat de la mà d’obra femenina a les fàbriques. També  descobrirem un dels llegats industrials més importants del país i entendrem la importància de preservar-lo.

 

Els ODS (objectius de desenvolupament sostenible) que treballarem en aquesta activitat són:

4. Educació de qualitat

5. Igualtat de gènere

 

STEAM: Bits, volts i ones, la màgia de les comunicacions

Com ha evolucionat la forma amb què ens comuniquem al llarg de la història? En aquesta activitat combinarem tecnologia, ciència, enginyeria i història. Repassarem la línia temporal dels grans invents que han fet que avui en dia ens comuniquem com ho fem. El telègraf, la ràdio, la televisió… com funcionen? Com van ajudar a la societat en aquell moment? Descobrirem això i molt més! Per acabar l’activitat ens posarem a la pell d’un comunicador del segle XIX i experimentarem les dificultats que suposava enviar missatges a llarga distància en aquella època.

Els ODS (objectius de desenvolupament sostenible) que treballarem en aquesta activitat són:

4. Educació de qualitat

9. Indústria, innovació i infraestructura

 

STEAM – Secret i seguretat: les matemàtiques que ens protegeixen

Les matemàtiques es troben per tot arreu, com mostrarem amb una breu introducció a l’exposició. Però en especial tenen molt a veure amb la seguretat i el secret, tan valorats avui en dia en tots els àmbits, en particular en el de les comunicacions digitals.

El taller girarà al voltant de com ens podem sentir segurs incloent activitats manipulatives adaptades als diferents nivells (des de Primària CM a ESO). Per començar, comprovarem com les formes geomètriques ens donen seguretat. Seguidament veurem com les matemàtiques són essencials en aquest món digitalitzat i ens protegeixen d’espies que volen interceptar missatges secrets.

Taller impulsat i assessorat/desenvolupat per la UPC Manresa

Continguts relacionats: STEAM, ciències socials, tecnologia, informàtica, etc.

 

Els ODS (objectius de desenvolupament sostenible) que treballarem en aquesta activitat són:

4. Educació de qualitat

16. Pau, justícia i institucions sòlides

 

STEAM – El sentit comú de les matemàtiques

Cada dia i a tota hora, des que ens llevem fins que ens n’anem a dormir, les matemàtiques són al nostre voltant. Més enllà de les fórmules, la seva funció és facilitar-nos la vida de cada dia.

Durant l’activitat se’ns presentaran diversos reptes manipulatius que ens podríem trobar en el nostre dia a dia. Gràcies al raonament matemàtic i al pensament lògic els podrem resoldre de forma eficient. Veurem com les matemàtiques ens ajuden a organitzar, calcular, fer el diagnòstic i evitar errors.

 

Els ODS (objectius de desenvolupament sostenible) que treballarem en aquesta activitat són:

4. Educació de qualitat

9. Indústria, innovació i infraestructura

 

La Manresa medieval vol aigua!

Ens situem a mitjans del segle XIV, la ciutat de Manresa (i Catalunya en general)  experimenta un gran creixement. La població, l’economia, el comerç … viuen una època de gran expansió. Però els artesans, mercaders i altres professionals que habiten la ciutat cada vegada tenen una necessitat més gran de recursos, sobretot de menjar i aigua per subsistir.

El 1333 fou “lo mal any primer”, les males collites van causar molta fam al territori degut, segurament, a una llarga època de sequera. Per aquest motiu, el 1339 els consellers de la ciutat iniciaren el projecte per portar aigua des del riu Llobregat a la ciutat i, així, fer-la prosperar.

Però fer la Sèquia de Manresa no va resultar gens fàcil, els consellers de la ciutat van necessitar molta habilitat (i una mica d’ajuda divina) per aconseguir el seu propòsit.

Amb un gran taulell de joc els alumnes emularan els consellers de la ciutat i col·laboraran per acabar l’obra a temps. Així que posem-nos a treballar!

 

Els ODS (objectius de desenvolupament sostenible) que treballarem en aquesta activitat són:

4. Educació de qualitat

6. Aigua neta i sanejament

11. Ciutats i comunitats sostenibles

 

Indicis de l’aigua a la ciutat

L’activitat descobreix tot allò que hi ha a sota de les voreres de les nostres ciutats relacionat amb l’aigua. Habitualment al carrer veiem indicis de la presència d’aigua (les tapes a les voreres), però no sabem que hi ha a sota. Comencem l’activitat a dins d’una exposició del Centre de l’Aigua. A partir d‘unes fotografies que els alumnes han de relacionar amb els mecanismes i instal•lacions de la xarxa d’aigua potable i aigua residual, descobriran què hi ha sota les voreres i perquè serveix.

Tot seguit, farem un itinerari de descoberta i reconeixement del què hem après per la vorera de sota Can Font, amb l’ajuda de mapes i fitxes de treball.

 

Els ODS (objectius de desenvolupament sostenible) que treballarem en aquesta activitat són:

4. Educació de qualitat

6. Aigua neta i sanejament

11. Ciutats i comunitats sostenibles

12. Consum i producció

 

Exposició “L’aigua a la ciutat”

L’activitat descobreix tot allò que habitualment no veiem del cicle de l’aigua dins de la ciutat: d’on ve l’aigua de l’aixeta de casa nostra i a on va quan marxa pel desguàs. L’exposició es centra en el cas de Manresa, però la majoria d’informacions que conté són extrapolables a qualsevol altra ciutat o poble.

El taller consisteix en la visita a l’exposició, de la qual en fem una petita introducció, i en un treball de resolució d’un qüestionari que guia a l’alumne per l’espai. Per acabar revisem el treball realitzat fent èmfasi en els punts que creiem més necessaris.

 

Els ODS (objectius de desenvolupament sostenible) que treballarem en aquesta activitat són:

4. Educació de qualitat

6. Aigua neta i sanejament

11. Ciutats i comunitats sostenibles

12. Consum i producció

 

Exposició “L’ús racional de l’aigua”

L’objectiu de l’activitat és conèixer millor l’aigua i el seu ús per part dels humans, per tal de poder-la estimar i valorar millor. L’exposició està dividida en una part introductòria en la qual es parla de la importància de l’aigua per la vida dels éssers vius, de les propietats que té l’aigua i del cicle de l’aigua. La segona part es centre en els usos que fem els humans de l’aigua i acaba amb uns consells per a un bon ús de l’aigua.

El taller consisteix en la visita a l’exposició, de la qual en fem una petita introducció, i en un treball de resolució d’un qüestionari que guia a l’alumne per l’espai. Per acabar revisem el treball realitzat fent èmfasi en els punts que creiem més necessaris.

 

Els ODS (objectius de desenvolupament sostenible) que treballarem en aquesta activitat són:

4. Educació de qualitat

6. Aigua neta i sanejament

11. Ciutats i comunitats sostenibles

12. Consum i producció