Les propostes de l’Escola Font del Roure i de l’Escola Xoriguer guanyen els Premis La Ciència i L’Enginyeria i els Infants

Publicat el 12 de juny de 2024

L’Escola Font del Roure de Masquefa, amb la proposta titulada “Descobrint la llum. Buscant camins d’aprenentatge”, ha guanyat la sisena edició del premi La Ciència i els Infants, que convoca UManresa i que patrocina ICL Iberia. El jurat ha fet públic avui el veredicte d’aquest premi. Pel que fa al premi l’Enginyeria i els Infants, un premi impulsat també des de la Universitat amb patrocini del Col·legi d’Enginyers Tècnics i Industrials de la Catalunya Central (CETIM), el jurat ha decidit atorgar-lo a l’Escola Xoriguer de Centelles, per la proposta “Els engranatges multipliquen la velocitat i generen electricitat”.

El lliurament dels premis s’ha fet en un acte que s’ha dut a terme a l’edifici FUB4 i que ha comptat amb representants dels estudis d’Educació Infantil d’UManresa, d’ICL Iberia i del CETIM. L’acte ha inclòs una xerrada a càrrec Núria Salán, química, doctora en Ciència dels Materials i enginyera metal·lúrgica. Salán és professora a la UPC i presideix la Societat Catalana de Tecnologia, la filial tècnica de l’Institut d’Estudis Catalans. Ambdós premis tenen com a finalitat promoure l’educació científica i tecnològica dels infants i incentivar els docents a crear propostes per a l’aula que posin el contacte els infants amb ciència i tecnologia des de les primeres etapes educatives.

En la seva intervenció ha reivindicat la necessitat de fer visibles les dones que s’han dedicat a la ciència i la tecnologia. Ho ha fet repassant els noms d’algunes inventores, científiques, tecnòlogues i creadores, com Maria la jueva, inventora del mètode del bany maria, Hildelgarda de Bingen, coneguda com la Da Vinci Femenina, Beulah Louise Henry o Lady Edison, que va patentar 110 invents, i Hedy Lamarr, precursora de les connexions inalàmbriques. Salán ha acabat la seva intervenció afirmant que “nens i nenes volen ser allò que coneixen i allò que veuen” i que per aquest motiu és important mostrar als infants models femenins de dones que es dediquen a la ciència i la tecnologia per visibilitzar l’enginy (in)visible.

Propostes per acostar la llum i la generació d’electricitat als infants

El jurat del Premi La Ciència i els Infants ha decidit atorgar el primer premi a la proposta de l’Escola Font del Roure per la seva “originalitat i l’apropament de l’etapa 0-6 al concepte de la llum, tenint en compte les dificultats que comporta”. També n’ha destacat “la cura dels materials, molt variats, molt rics i amb molta intencionalitat i que la proposta pugui augmentar o disminuir en funció de l’edat dels infants i de la manera”.

Pel que fa al premi L’Enginyeria i els Infants, que s’ha atorgat a l’Escola Xoriguer de Centelles, el jurat ha valorat “la clara vocació i la capacitat de la proposta per orientar els infants cap al concepte tècnic escollit”. També ha tingut en compte que en l’elaboració de la proposta hi hagin intervingut infants de l’escola i que sigui resultat dels seus interessos i neguits.

Les altres propostes premiades

En el cas del Premi La Ciència i els Infants s’han atorgat un segon i un tercer premi. El segon ha estat per a l’Escola Anton Busquets i Punset de Calders per la proposta titulada “Deixem traça amb el pèndol” i el tercer per a l’Escola Bressol Municipal Serra de Sanferm de Vic i la seva proposta “Quan el pes entra en joc”.

Pel que fa al Premi L’enginyeria i els Infants, el segon premi s’ha atorgat a l’IE Mata de Torelló per la proposta “Com funciona un pèndol”. El jurat ha decidit que el tercer premi sigui per a l’Escola Sant Joan de Berga per la proposta “Pedalem”.

Tots dos premis tenen una dotació de 600 euros per a la proposta guanyadora, de 400 per a un segon premi i de 200 per al tercer. La dotació s’ha de destinar a la compra de material educatiu de l’àmbit científic i tecnològic per a les escoles.

El jurat

El jurat del Premi La Ciència i els Infants està format per Elna Selga, en representació del Centre de l’Aigua de Can Font, Marcos Herrero d’ICL, l’educadora del Lab 0_6, Anna Hinojo, i la coordinadora del Grau en Mestre d’Educació Infantil de la Facultat de Ciències Socials de Manresa, Loli Vázquez.

En el cas del Premi L’Enginyeria i els Infants, el jurat l’han format Ester Badia Padilla i Daniel Calvo, membres de la junta de govern del CETIM, l’educadora del Lab 0_6, Mar Lazaro Gel, i el responsable de Recerca del Grau en Mestre d’Educació Infantil de la Facultat de Ciències Socials de Manresa, Gabriel Lemkow Tovias.

Les escoles i centres que han participat en ambdues convocatòries han rebut assessorament en la creació de la proposta. Una proposta que cada centre acaba incorporant com a material per a l’escola.

Espais i equipaments


Inscripcions escoles