L’aigua és vida, cuida-la

Publicat el 16 de setembre de 2016

Treballar les actituds positives envers el bon ús de l’aigua ens ajudarà a valorar-la i respectar-la

Una de les activitats que fem amb els alumnes quan ens venen a visitar és adonar-nos d’una gran paradoxa que existeix al nostre món: l’aigua és abundant, però un recurs escàs.

Una característica que diferencia el nostre planeta de la resta de planetes coneguts és l’enorme quantitat d’aigua en estat líquid que hi trobem, per això se l’anomena Planeta Blau. Té aquest nom perquè 3/4 parts de la superfície del planeta és aigua. Però la gran majoria és salada. Només una petita part d’aigua dolça, el 0,007% del total d’aigua del planeta, és utilitzable pels humans. És ben escassa! A part de ser escassa, la seva proximitat a les persones fa que sigui un recurs fàcilment contaminable. Amb aquestes dades, es pot explicar part de la paradoxa plantejada anteriorment. Hi ha altres raons que s’han de tenir en compte quan es parla d’escassetat d’aigua, la població existent en una zona determinada, la quantitat d’aigua que es consumeix o si l’aigua disponible està contaminada.

Aquests últims dies d’estiu, és possible que hagueu sentit als mitjans de comunicació que hi ha escassetat d’aigua. Vivim en un territori especialment propens a patir sequeres, sobretot les conques internes de Catalunya que és on es concentra la major part de la població i on hi ha menys de la meitat de l’aigua disponible del territori. Fa molt temps que no plou o plou poc. Els embassaments de les conques internes estan al 59% de la seva capacitat. Al nostre país es declara la pre-alerta per sequera quan les reserves baixen per sota del 60%. Tot i que els consums d’aigua a Catalunya han baixat des de l’últim episodi de sequera (es calcula que actualment es consumeixen 120L/persona i dia), convé seguir fent un bon ús de l’aigua, això és: no deixant-ne escapar ni una gota i no embrutant-la.

El bon ús de l’aigua és una activitat que fem amb els alumnes. És important que descobreixin que la cisterna del vàter té 2 botons i que un serveix per no buidar-la del tot (només llença 3 litres d’aigua cada vegada que el premem). Que no ens podem adormir a la dutxa, en tot cas, que sigui amb l’aixeta tancada, ja que amb 8 minuts (60 litres) en tenim prou per dutxar-nos. En canvi, necessitem 150 litres per banyar-nos. Que si plantem plantes que necessiten poca aigua als nostres jardins com el romaní, l’espígol o la ginesta, en comptes de gespa i avets, estalviaran aigua. Que gastem la mateixa quantitat d’aigua si engeguem el rentaplats i la rentadora quan està carregada fins el capdamunt que si només té una peça de roba o cassola. I que el vàter no és una paperera, tot i que s’hi assembla.

Però la descoberta de si el vàter s’ha convertit en una paperera la fan, sobretot, els alumnes adolescents quan visiten la planta depuradora, on hi arriben totes les nostres aigües residuals. El primer que es troba l’aigua quan arriba a la depuradora són unes reixes on es queden “atrapats” tots els objectes grans que arrossega. A les visites que fèiem fa 10 anys amb els alumnes hi podíem observar tota mena d’objectes que no hi hauria d’haver: bastonets de les orelles, puntes de cigarreta, compreses, tampons, papers de caramel, preservatius i molts d’altres. Actualment, pràcticament només podem distingir tovalloletes humides. I no és pas que la resta d’objectes no hi siguin, no. No ens hem tornat pas més respectuosos amb l’aigua, ans el contrari, ara hi hem afegit un altre residu en gran quantitat que s’encalla a les reixes i obtura tot el què ens puguem imaginar.

“L’aigua és un recurs renovable i reciclable”

Renovar-se ho fa de forma natural amb el cicle de l’aigua i reciclar-se també ho faria de forma natural si els humans no la contaminéssim en excés. Cal posar tots els esforços possibles per conservar aquest bé tan preuat en benefici nostre i de les generacions futures. Estimem-la i fem-ne un bon ús!!

Anna Closes. Responsable del Servei Educatiu del Parc de la Sèquia

Espais i equipaments


Inscripcions escoles